Ми вже розібрались в базових термінах електрики, час підіймати рівень складності. Електрики використовують в описі своїх проєктів слова “фаза”, “маса” та “нуль” на позначення дротів. В цій статті розберемось, що ці терміни значать та як розрізняти проводи між собою.
Робота з електрикою може бути небезпечною! Навіть невеликі помилки можуть спричинити ураження струмом бао пошкодження обладнання. Якщо виникають сумніви, краще звернутись до кваліфікованого електрика.
Що таке фаза в електриці
Фаза — це провід, через який електричний струм надходить до споживача (наприклад, лампочки чи побутового приладу).
У стандартній однофазній електромережі України, 230 В, фаза подає напругу змінного струму. У трифазних мережах (400 В) є три фазні проводи. Вони використовуються в промисловості або для потужних приладів.
Що таке нуль в електриці
Нульовий провід виконує роль зворотного шляху для струму. Нуль використовується для завершення електричного кола між джерелом струму і споживачем.
В загальній мережі нуль підключений до землі (заземлення) на підстанції, що забезпечує його нульовий потенціал.
Що таке земля в електриці
Земля — це провідник, який фізично з’єднаний із землею (грунтом) і забезпечує захист електроустановок та людей.
- Призначення:
- Захист від ураження електричним струмом.
- Відведення аварійного струму в землю.
- Зниження перешкод в електромережах.
- Де використовується:
- У кожній сучасній електромережі є заземлюючий провід.
- Це жовто-зелений провід у розетках, щитках і електроприладах.
Що таке маса в електриці
Маса — це поняття, що найчастіше використовується в електротехніці, автомобілях та електроніці. Основна її функція — безпека: у випадку короткого замикання або пробою фази на корпус приладу струм “утече” в землю, а не через людину.
- Призначення:
- Маса є загальною точкою електричного потенціалу (як правило, це корпус приладу або автомобіля).
- У деяких випадках маса може бути підключена до землі, але не завжди.
- Де використовується:
- У автомобілях: маса — це мінус акумулятора, до якого підключені всі електричні системи авто.
- У електроніці: маса — це “нульова точка” схеми, яка не обов’язково має фізичний зв’язок із землею.
Як це працює?
В квартиру заходить три проводи: фаза, нуль та земля. По фазі струм заходить в помешкання, а по нулю — виходить. Земля ж захищає прилади від аварійних ситуацій, вона виводить надлишковий струм в випадку короткого замкнення.
Якщо подивитися на розетку, то:
- Один контакт — це фаза.
- Другий — нуль.
- Третій (якщо є) — це заземлення.
Це трикутник безпеки та ефективності в електромережах!
Плюс та мінус в електриці
Всі попередні терміни стосувались систем змінного струму — звичайної побутової проводки з розетками по 230 В. Коли ж йдеться про постійний струм, говорять про дроти “плюс” та “мінус”.
Люди, які звикли працювати з постійним струмом (наприклад, у автомобілях чи батарейках), часто автоматично називають фазу “плюсом”, бо через неї подається енергія, а нуль — “мінусом”, бо він здається менш “активним”. Проте у змінному струмі це хибно.
Які проводи під’єднані до інвертора
- Із акумулятора в інвертор йдуть кабелі “плюс” та “мінус”.
- Із інвертора в мережу помешкання виходять фаза, нуль та земля.
Розглянемо назви проводів в змінному та постійному струмі на прикладі інвертора, який працює зі змінним та постійним струмами одночасно.

Як відрізнити фазу від нуля в проводці?
Для деяких ситуацій важливо розрізняти фазу та нуль. Для цього можна використати індикаторну викрутку або мультиметр.
Індикаторну викрутку слід застосувати до проводів почергово. При дотику до фазного проводу загориться індикатор. Нульовий провід та земля не викличуть реакції.
Якщо ж у вас є мультиметр, можна заміряти напругу між проводами: між фазою і землею має бути ≈230 В. А між нулем і землею напруга близька до нуля. Земля — це зазвичай жовтий провід із зеленою прожилкою, та все ж не зле додатково його перевіряти.
Залишити відповідь